Foto impressie Strasbourg!

8 augustus 2014 - Straatsburg, Frankrijk

Speciaal voor jullie ben ik vandaag op de fiets gestapt om Straatsburg op de foto te zetten. Na een tijdje was de batterij van mijn camera leeg, dus daar stopt de sfeerimpressie. Maar om jullie toch een beetje een idee te geven van waar ik zoal op een dag uithang, hierbij wat foto's. Een aantal objecten die misschien ook fotowaardig waren, hebben het dus niet gehaald, bijvoorbeeld het Europees parlement. Desalniettemin geeft 't geheel een aardig beeld van de stad.

Zo staat bijvoorbeeld de Cathédrale Notre-Dame op de foto, die ik (en vele minuten later ook mijn ouders) tot halverwege beklommen heb in februari. Verder kon toen niet, want er boven werd de boel verbouwd, en daar zijn ze trouwens nog mee bezig. Het ding was tot 1874 het hoogste gebouw ter wereld. Hij is 142 meter hoog en daarmee dus ook stukken groter dan het veel bekendere Parijse exemplaar van 70 meter. Het gevolg is dan ook dat ie bijna niet in z'n geheel op de foto te zetten is in het dichtbebouwde centrum. Ik heb daartoe dan ook nauwelijks een poging ondernomen, niet op de laatste plaats omdat ik liever niet als toerist gezien wil worden tussen al die andere stilstaande en treuzelende toeristen.

Verder de wijk La Petite France, waar de tijd al eeuwenlang stilstaat (architectonisch). Het centrale plein ''Place Kléber", Lafayette en natuurlijk ook de tram. De tram stopt zo'n 100 meter vanaf mijn appartement en rijdt vervolgens door het centrum naar het station en nog een stuk verder dan dat. Tot nu toe is mijn observatie dat er geen controles zijn, dus ik verplaats mij voor een echt studentenprijsje door de stad. (gratis:))

Tenslotte heb ik ook mijn eerste post hier gekregen, en de winnaar is de Sociale Verzekeringsbank. De boodschap was minder vrolijk: ''omdat u buiten Nederland woont, bouwt u geen AOW-pensioen meer op'' en verder ''krijgen uw partner of kinderen geen nabestaandenuitkering meer als u zou komen te overlijden''. Tsja, dan toch maar overleven.

(er zijn 3 pagina's aan foto's, dat valt niet erg op, maar ze zijn er wel. Of klik op de eerste foto onder het verslag en klik steeds op de getoonde foto voor volgende)