Stakingen

13 november 2014 - Strasbourg, Frankrijk

November. Inmiddels heb ik mijn eerste tentamens gehad, waarvan sommigen goed gingen en anderen een iets minder groot succes waren. Tot nog toe heb ik twee cijfers terug: de eerste, een 18, en op de Franse schaal van 20 is dat dus niet onaardig. De tweede was een 6, maar dat lag niet aan mij, want ook de Fransen hadden het en masse verprutst. Zo erg zelfs, dat de docent heeft besloten om de cijfers allemaal niet mee te tellen, dus geen man overboord. De meeste tentamens zullen trouwens in december en januari zijn.

Straatnaambordjes: die zijn hier in Straatsburg tweetalig: Frans boven, het Elzassisch onder. Het Elzassisch is natuurlijk het lokale dialect, wat overigens door vrijwel niemand meer gesproken wordt, ik ben in ieder geval nog niemand tegen gekomen die het sprak. Het lijkt trouwens meer op Duits dan op Frans, maar dat doet er verder niet toe. Wat er wel toe doet, is dat deze tweetalige straatnaambordjes niet zelden voor hilariteit zorgen, of pijnlijke situaties, wat je wilt. Voorbeeld? Er wonen hier veel joden, en dus is er ook in ''downtown'' Straatsburg een straat die heet Rue des Juifs (Jodenstraat), tot zover niets bijzonders, maar de Elzassische vertaling die eronder staat, doet waarschijnlijk menig Duitser verschrikt omkijken: ''Judegass'', ik denk dat de Fransen het zelf niet eens doorhebben. In de foto's een afbeelding van dit rare bord.

In de afbeeldingen nog meer dit keer: Stakingen, het houdt niet op. Een paar weken geleden was er een massademonstratie in de stad, de grootste uit de afgelopen jaren volgens de media. Duizenden mensen demonstreerden tegen het feit dat de Franse overheid, of zoals ze dat hier met veel afschuw noemen ´´Paris´´, de regio´s Alsace, Lorraine en misschien zelfs Champagne-Ardennes wil laten fuseren. Voor duizenden mensen aanleiding om te scanderen dat je Riesling (de wijn die je hier in de Elzas voornamelijk aantreft) niet met Champagne kunt mengen. Dit was dan misschien wel de grootste demonstratie uit de afgelopen tijd, maar zeker niet de enige. Demonstraties/stakingen gaan aan de lopende band door, het houdt niet op. Vandaag bijvoorbeeld waren het de advocaten die boos waren. Ik had geen idee waar ze nu weer mee zaten, en het is hoogstwaarschijnlijk ook niet zo belangrijk. Staken doe je hier niet omdat er iets grondig mis is, maar omdat het er nou eenmaal bijhoort. Iedereen staakt van tijd tot tijd. Leraren, studenten, spoorwerkers, boeren, advocaten, iedereen heeft wel iets om over te zeuren en bovendien is staken natuurlijk ook veel leuker dan gewoon werken. Tenminste, voor zij die staken. Voor de onschuldige burger is het vooral heel vervelend als je je trein wilt halen terwijl de machinisten die dag collectief besloten hebben een vrije dag te nemen, en je trein niet gaat. Net zo vervelend is het als je de tram pakt om van A naar B te komen, terwijl honderden advocaten in de straten van Straatsburg de tramlijnen blokkeren, wat er vandaag dus gebeurde. In de foto's dus wat foto's van deze zwarte processie. Wat mij betreft hadden ze allemaal ofwel overreden mogen worden door de tram, ofwel opgepakt voor verstoring van de openbare orde, want daar maak je je wel aan schuldig als je tramlijnen blokkeert, lijkt mij. Maar helaas, de politie vindt het allemaal wel best, en wil binnenkort zelf natuurlijk ook een keer een staking houden. De mentaliteit is duidelijk anders, wat mij laatst ook duidelijk werd tijdens een les. De docent deed z'n beklag dat ze binnenkort nog maar drie kwartier middagpauze zouden hebben, dat was toch onacceptabel? Hoe zou je zo snel je lunch naar binnen kunnen werken? Ik kon het niet laten om op te merken dat we in Nederland maar een halfuur middagpauze hebben, en dat dat ruim voldoet. Zijn reactie daarop was, ''Maar zeg mij, willen jullie allemaal zo leven als de Hollanders?'', nee natuurlijk, daar had de klas geen zin in.

1. Murk:
    13 november 2014
    Ik denk dat je het verschrikte omkijken naar het naambord Judengass eerder kunt verwachten bij de niet-duitsers. Elke duitser weet dat Gass de verkorte vorm van Gasse, steeg, is. De associatie zoals wij die maken met gas zal bij hun niet zo snel tot stand komen.
  2. Hennie Groenevelt:
    14 november 2014
    Hallo Hielke, ik werd er laatst door iemand (ik weet helaas niet meer wie) op geattendeerd dat jij tegenwoordig in Frankrijk studeert en een blog hebt, vandaar mijn reactie hier. Ik hoop dat je het daar goed naar je zin hebt, maar zo te lezen wel! Zelf heb ik tijdens mijn studie, maar dat is ondertussen meer dan 30 jaar geleden, een jaartje in Pau gestudeerd, wat meer naar het zuiden.
    ik blijf je vanaf nu wel even volgen, veel plezier à Strasbourg!
  3. Hielke:
    14 november 2014
    Dag mevrouw! Wat leuk om weer iets van u te horen! :) Hoe gaat het? Nog altijd aan de slag op het Bornego? Zo ja, doe ze de groeten maar. Ja, ik studeer Frans inderdaad en nu in Straatsburg. Naar mijn zin heb ik het zeker :) Pau ligt wel een heel stuk verder naar het zuiden, ik ken het voornamelijk van de Tour de France, waar ze volgens mij geregeld langskomen. Het klimaat is er vast wat Mediterraner dan hier. Was het destijds niet een enorme klus om in Frankrijk een studiejaar voor elkaar te krijgen? Het was volgens mij Wierda die ik afgelopen winter een keer tegenkwam, die me zei dat je ''destijds niet naar het buitenland'' ging. Maar goed, hij is dan natuurlijk ook nogal een stukje ouder, lijkt mij.
    Leuk in ieder geval om weer iets van u te horen!
    Groeten Hielke
  4. Christa:
    16 november 2014
    Mooi verhaal weer, Hielke!
    Waar zouden de studenten voor moeten staken? Minder lange lesdagen? Beter onderwijs? Die professor snap ik wel: in drie kwartier lunchen is naturlijk niet mogelijk daar :). Ik geef ze groot gelijk (als ik met vakantie ben...).
    Succes daar!
    Christa
  5. Hielke:
    16 november 2014
    Hé tante!
    Ja, waar moeten studenten voor staken? Ik weet het niet zo goed, maar eens in de zoveel weken krijg ik weer een a4'tje in mijn hand gedrukt om diezelfde dag ergens te komen protesteren tegen het een of ander. Het zijn acties die vaak toch redelijk massaal zijn. Aangezien ik hier natuurlijk niet blijf, lees ik de briefjes vaak niet eens. Maar het gaat vaak om voorzieningen/service op de universiteit, of om beleid van de overheid ten aanzien van hoger onderwijs. Er worden dan bijvoorbeeld universiteitsgebouwen gebarricadeerd met tafels, stoelen of sit-ins. Het zijn trouwens wel vaak types met de kenmerkende zwart-wit geruite sjaaltjes.
    Groeten Hielke