Le Struthof & Johan

24 augustus 2014 - Straatsburg, Frankrijk

Al even heb ik niets meer van me laten horen. Dat komt doordat afgelopen week Johan mij heeft bezocht, zondag (17) kwam hij aan op z'n brommer. Vanochtend vertrok hij weer, maar hij is inmiddels hier alweer aangezien z'n brommer kapot is.

Maar ik heb nog niets verteld over mijn bezoek van vorige week zondag aan het concentratiekamp Natzweiler-Struthof (Frans en officieel: Natzwiller - Le Struthof). Ik ben in Straatsburg op de trein gestapt naar het plaatsje Rothau (zeg: Roto) in de Vogezen, met m'n fiets, die staat op een van de foto's geparkeerd tegen een wand van de trein. Volgens maps was het vanaf Rothau naar het kamp zo'n 9km fietsen, maar wat ik niet helemaal goed had ingeschat waren de bergen. Het was een stuk steiler dan het leek op maps, waardoor ik sommige stukken heb moeten lopen. Het was zo'n zware beklimming dat ik er in totaal langer dan anderhalf uur over deed om van het station in Rothau naar Le Struthof te komen, wat natuurlijk op de top van een berg moet liggen. De terugreis ging voorspoediger, binnen 12 minuten was ik terug in Rothau.

Maar goed, Le Struthof. Het was een Nacht Und Nebel-kamp (ook bekend onder de Engelse naam Night and Fog of het Franse Nuit et Brouillard, van die laatste is ook een kort filmpje te zien op Youtube) waar men uitging van ''vernietiging door arbeid''. Ongeveer 50.000 mensen hebben in het kamp gezeten waarvan ongeveer de helft is vermoord/omgekomen. Er zaten joden, maar voornamelijk mensen die de Duitsers tegenwerkten. (Verzet, piloten, communisten, en ook homo's). Op de berg tegenover het kamp ligt een granietgroeve waarin de gevangenen werden te werk gesteld. Een aantal foto's van het kamp zijn nu dus ook te zien, met alles wat je in een concentratiekamp verwacht: crematorium, gaskamer, cellen, wachttorens, appelplaats, galg en veel prikkeldraad. De barakken staan er niet meer, maar het is duidelijk te zien waar ze stonden. Verder is het een vrij klein kamp wat dus op een bergkam ligt, en daardoor heeft het een sawa-structuur. Tot zover het kamp.

Afgelopen week ben ik met Johan op heel veel plekken in Straatsburg geweest. Zo ook de Orangerie. Toen we die verlieten kwamen we uit bij het gebouw van de Raad van Europa, die werd bestormd door een groep van zo'n 40 boze Koerden. Ze protesteerden tegen ISIS, waarbij onder andere een ruit sneuvelde. Demonstraties zijn hier bijna elke week te vinden, zijn het geen communisten, feministen of anarchisten, dan dus wel anti-islamisten. Wij waren er eerder dan de politie, die vrijwel meteen daarna ook kwam. Wat opviel, is dat er tussen de vele agenten (ik schat zo'n 30-40) een aantal in kleding van de NYPD liepen, de New York Police Department, terwijl we toch echt in Straatsburg waren. Wij werden weggestuurd door een beveiliger waardoor we alleen van veraf nog wat foto's konden maken. Een groot deel van de groep mocht gaan, een enkeling werd opgepakt.

Afgelopen vrijdag zijn we met z'n tweeën naar Ergersheim en Wolxheim (gewoon de Elzas, Frankrijk dus) gegaan, ik op de fiets Johan op de brommer, mij meestal trekkend. De dorpen liggen ruim 20 km buiten Straatsburg op het platteland, aan de voet van de Vogezen. En daar wordt veel wijn geproduceerd, dus we hebben overal druiven geplukt, maar niemand heeft 't gezien.

Helaas doet mijn blog een beetje gek, waardoor de foto's van deze drie gebeurtenissen enigszins door elkaar staan, maar het valt mee.

1. M. van Abbema:
    29 augustus 2014
    Hoi Hielke,

Bedankt voor de kaart.
    Jou reisverhalen print ik uit, en laat ze pake en beppe lezen.
    Dit wordt erg op prijs gesteld.

Groeten, Meini