Uitgaan in Straatsburg

10 augustus 2014 - Straatsburg, Frankrijk

Gisteravond besloot ik dat het tijd was het uitgaansleven hier te ondergaan. Op internet had ik gezocht naar studentenbarren, en ''La Java'' leek me het meest geschikt. Het werd beschreven als een ontmoetingsplek voor studenten, zeker ook internationale studenten. Op maps had ik de route naar de Rue du Faisan opgezocht, maar daar eenmaal aangekomen was de bar in kwestie niet te vinden. En daar ging mijn plan. Zonder plan B besloot ik maar in de richting van de Notre-Dame te fietsen waar een grote lichtshow op de westfaçade werd geprojecteerd. Omdat ik uit wilde gaan had ik natuurlijk mijn camera niet bij me, maar ik heb wel een paar foto's en zelfs een video gemaakt met m'n mobiel.. Helaas reageert mijn laptop niet op m'n mobiel, dus deze beelden zullen het blog wellicht nooit halen.

Maar goed, de lichtshow was afgelopen en ik zocht een kroeg. Maar waar begin je dan in een stad waarin je nog eigenlijk niemand kent? Ik wist 't ook niet en stapte dus maar een willekeurig exemplaar binnen en ging aan de bar zitten, naast twee jongens die me iets ouder leken. Na een paar minuten was ik met Jérémy en Thibaud aan de praat geraakt, want zo heetten ze. In no-time werd ik bij gepraat over alle problemen van de Franse samenleving, of zoals Thibaud dat kernachtig samenvatte: ''les Marocains, les Algériens et les nègres.'' ''Ils cherchent des problèmes,'' dus ik moest oppassen als ik tijdens het uitgaan alleen over straat zou gaan. En het was hem menens: uit zijn binnenzak toverde hij iets te voorschijn wat op een 20 cm lange koker leek. Toen ik vroeg wat het was, bleek het om een wapenstok te gaan die tot 80 cm uitschuifbaar was.

Verder vertelde ik ze over mijn mislukte zoektocht naar La Java, waarna ze meteen bevestigden dat het een leuke studentenbar was. Bovendien was het er ''plein de belles meufs'', wat vertaald nog het dichtst in de buurt komt bij ''vol lekkere wijven''. Het waren niet mijn woorden. Ze stelden dan ook voor om er meteen maar heen te gaan. Zo gezegd zo gedaan, maar bij aankomst werd ook meteen duidelijk waarom ik het niet kon vinden: het was gesloten en aan de buitenkant was er eigenlijk niets te zien dat er op kon duiden dat een van de populairste Straatsburgse kroegen achter de deur schuil ging.

Jérémy was duidelijk teleurgesteld: ''Merde! Aux aviat?'' Aux is natuurlijk A + les en dus ''naar de'', ''aviat'' deed mij meteen denken aan een kroeg die Chris Ostendorf ooit introduceerde in een van zijn EU-praatjes, als "waar menig Europarlementariër op de bar heeft staan dansen": Les Aviateurs. Hier het betreffende filmpje:

of als die link niet werkt:

Maar helaas, ook Les Aviateurs was dicht.

We liepen verder en kwamen terecht in een ''boîte de nuit" (discotheek) waar ik op de foto ben gekomen maar de naam niet meer van weet. Maar voor we daar aankwamen begon het te hozen, met bakken kwam het naar beneden en we waren dus drijfnat voor we naar binnengingen. Maar na een korte inspectieronde hadden de jongens besloten dat we onze borrel op zouden maken en dan meteen weg, want er ''zat niets tussen''. We gingen weer weg en terwijl we naar de volgende gingen, ging het nog harder regenen dan het al deed. We kwamen op een schip in de gracht terecht, een echte zuipschuit, waar het ''beter met de fauna was gesteld''.(Nogmaals aanhalingstekens zijn niet mijn woorden, voordat ik boze mails krijg).

Daar zijn we nog een tijd geweest en vervolgens kwam er een einde aan deze nachtelijke escapades. Ze vroegen me nog wel om bij een van hun thuis nog wat te drinken, maar dat aanbod sloeg ik af, ook omdat ik al uren drijfnat was. Om half 4 was ik thuis, wat voor Franse begrippen erg laat is.

1. Tjissy:
    10 augustus 2014
    Heee Hielke!
    Wat knap hoest t allehjear oanpakst! Gelukkig hast al wat minsken ontmoet:D Ik bin beneid nei dyn fjirdere verhalen! Enjoy!
  2. Christa:
    15 augustus 2014
    Hoi Hielke,
    Leuk om je verhalen te lezen! Ik heb woorden geleerd die ik nog niet kende ;). Heel veel plezier de komende maanden!
    Gros bisous, Christa